Tung træning tryner hælspore på halv tid.

Stil dig på en skammel eller et trappetrin med det forreste af foden og vip op og ned. Læg et håndklæde under tæerne. Hvert vip skal vare 3 sekunder med 2 sekunders pause.

Det er kort fortalt opskriften på at kurere Fasciitis Plantaris på halv tid, som forskere på Århus universitet er kommet frem til. Øvelserne forbedrer tilstanden markant i løbet af 3 måneder. Som supplement er det godt at bruge hælindlæg af gele/silikone.

Klide: Scandinavian Journal af medicine & Science in sports/21 august 2014

FASCIITIS PLANTARE-ØVELSEN – 3 MÅNEDERS PROJEKT

1. Stil dig op på en skammel eller et trappetrin på forfoden.

2. Rul et håndklæde sammen og læg det under tæerne, så de løftes maximalt op.

3. Vip bagfoden langsomt op og ned, så hvert vip varer 3 sekunder hver.

4. Hold 2 sekunders pause mellem et sæt vip (op og ned), hvor foden hverken er hævet eller sænket.

5. De første 2 uger skal øvelserne udføres 12 gange af 3 sæt, hver anden dag.

6. Efter 2 uger, tag en rygsæk med bøger på ryggen og udfør øvelserne 10 gange af 4 sæt hver dag.

7. Efter 4 uger skal der flere bøger i rygsækken og øvelserne skal udføres 8 gange af 5 sæt.

Denne øvelse kan udføres i op til 3. mdr.. ved forværring skal du søge læge.

Kilde: Ålborg Universitet

Back to list